شما هیچ موردی در سبد خرید خود ندارید

جک پنوماتیک و تجهیزات سیلندر

جک پنوماتیک (سیلندر)

سیلندر پنوماتیک وسیله ای مکانیکی است که انرژی هوای فشرده را به یک حرکت خطی رفت و برگشتی تبدیل می کند. یک سیلندر دو طرفه از هوای فشرده برای حرکت پیستون به داخل و خارج استفاده می کند، در حالی که یک سیلندر یک طرفه از هوای فشرده برای حرکت یک طرف  و یک فنر برگشتی برای طرف دیگر استفاده می کند. جک پنوماتیک دارای لوازم جانبی متعددی هستند، مانند سنسورهایی برای تشخیص موقعیت پیستون و لوازم جانبی مختلف برای نصب سیلندر یا اضافه کردن قطعات به انتهای پیستون. طیف وسیعی از صنایعی که نیاز به حرکت خطی دارند از جک های پنوماتیک استفاده می کنند زیرا استفاده از آنها ساده است و راه حلی مقرون به صرفه است. به آنها سیلندر هوا نیز گفته می شود.

قطعات سیلندر

یک جک دو طرفه از اجزای زیر تشکیل شده است :

پورت ابتدای جک

پستون

میله پیستون

محفظه پیستون

پورت انتهایی جک

 

سیلندر یک طرفه تنها دارای یک درگاه خروجی است و از یک فنر مکانیکی برای حرکت برگشتی استفاده میکند. محفظه سیلندر در هر دو انتها با درپوش و سرپوش مهر و موم شده است . هوای فشرده ، پیستون و به دنبال آن میله پیستون را حرکت میدهد . طول کورس جک پنوماتیک به اندازه ای است که میله سیلندر پنوماتیک میتواند گسترش یابد.

 

جک پنوماتیک دو طرفه


سیلندرهای پنوماتیک دو کاره رایج ترین نوع جک پنوماتیک هستند زیرا کنترل کامل حرکت پیستون را به کاربر می دهند. شکل 3 نحوه حرکت پیستون و میله پیستون را هنگام ورود هوای فشرده به درگاه انتهایی و درگاه انتهای میله نشان می دهد. موقعیت منفی زمانی است که میله پیستون جمع می شود و موقعیت مثبت زمانی است که میله پیستون کشیده می شود. هنگامی که هوای فشرده وارد درگاه انتهای کلاهک می شود، پیستون را به سمت جلو هل می دهد (مثبت) و میله پیستون را گسترش می دهد ( شکل 3 A). هوا با فشار از درگاه انتهایی میله خارج می شود. برای جمع کردن میله پیستون، هوای فشرده وارد درگاه انتهایی میله می شود و هوا را با فشار از درگاه ورودی خارج می کند و پیستون را مجبور می کند تا به موقعیت منفی جمع شود.

 

 

سیلندر های پنوماتیک دو طرفه به دلیل اینکه از هوای فشرده شده در هر دو طرف استفاده میکنند انرژی بیشتری نیز استفاده میکنند.

 

جک پنوماتیک یک طرفه

همانطور که از نام این سیلندر مشخص است ، هوای فشرده از یک طرف وارد سیلندر میشود و باعث جمع شدن میله پیستون و حرکت پیستون میشود تا زمانی که هوای داخل محفظه پیستون خالی شود و پیستون و میله به کمک فنر به حالت اصلی خود برگرداننده شوند.

جک یک طرفه بیشتر در صنایع پرس قطعات یا فشرده سازی ، جداکردن قطعات از قالب یا ساخت گیره های پنوماتیک کاربرد دارد.

 

 

انواع جک پنوماتیک

جکهای پنوماتیک با توجه به نوع استفاده در سیستم های پنوماتیک در انواع زیر موجودند

جک (سیلندر) چهار میل

جک (سیلندر) قلمی

جک (سیلندر) کامپکت

جک (سیلندر) رادلس

جک (سیلندر) کتابی