برای تهیه موتور آسانسور به چهار مورد باید توجه کرد
1- میزان برق مصرفی
2-قدرت و توان موتور
3-سرعت مد نظر شما
4- ترافیک مجموعه
در آسانسورهای کششی تمام بار کاری روی موتور آسانسور نیست و قسمتی از این وظیفه برعهده کادر وزنه است آسانسورهای کششی به دو نوع موتور آسانسور گیر بکس و موتور آسانسور گیرلس تقسیم بندی میشوند.
موتور گیربکس آسانسور
موتور آسانسور گیربکس از چهار جز اصلی ، موتور الکتریکی ، گیربکس ، فلکه گیربکس و ترمز الکتریکی تشکیل شده اند موتور آسانسور گیر بکس به نوع تک موتور گیر بکس نک سرعته و موتور گیر بکس دو سرعته تقسیم میشوند
موتور گیربکس تک سرعته
در موتور گیر بکس تک سرعته ، آسانسور تنها یک سرعت دارد به این معنی که در زمان رسیدن به تراز طبقات به کمک ترمز متوقف میشود به همین دلیل شدت ضربات ناشی از حرکت و توقف کامل در آسانسور با موتور گیربکس تک سرعته بسیار زیاد است و به دلیل ضربات خرابی ها قطعات این آسانسورها بالاست.
موتور گیربکس دو سرعته
در آسانسورهایی که از موتور گیربکس دو سرعته استفاده میکنند برای کاهش ضربات ناشی از شتاب اولیه و شتاب هنگام ایستادن از چرخ بزرگی به نام فلایویل استفاده میشود، فلایویل وظیفه روان کردن حرکت موتور آسانسور را بر عهدهدارد .
در موتور گیربکس دو سرعته هنگامی که آسانسور به تراز طبقات نزدیک میشود سرعت موتور آسانسور کم میشود و هنگامی که به طبقات میرسد متوقف میشود.
موتور گیرلس آسانسور
موتور گیرلی آسانسور داری ولناژ و فرکانس متغیر است و به همین دلیل در صنعت آسانسور کاربردهای فراوانی دارد در این نوع موتور ابتدا سرعت آسانسور کم است و به تدریج زیاد میشود تا جایی که به بالاترین سرعت خود میرسد سپس در نزدیکی تراز طبقات سرعت کم شده و ودر تراز طقات متوقف میشود.
انواع موتور گیرلس آسانسور
1- موتور گیرلس دیسکی یا تخت
از ویژگی های این موتور قابلیت نصب در موتور خانه و یا چاه آسانسور ، حرکت نرمترنسبت به بقیه انواع موتور آسانسور ، قابلیت کنترل بهتر توسط تابلو و اینورتر ، قطر فلکه و سیم بکسل ها معمولا بزرگتر از نوع بشکه ای است.
2- موتور گیرلس بشکه ای یا درامی
ویژگی این نوع موتور عبارتند از : ابعاد کوچک تر ، قابلیت نصب درون چاه آسانسور ، وزن کم ، قیمت کم تر نسبت به نوع دیسکی ، عدم نیاز به فن خنک کننده ، قابل کنترل توسط تابلو فرمان آسانسور و مناسب جهت به کارگیری درون آسانسورهای بدون موتورخانه یا MRL